Advies voor meneer Janssen

FNV Spoor

T.a.v. De heer Henri Janssen

Beste meneer Janssen,

Na een lange carriere bent u eindelijk vakbondsbestuurder. De Baas. De man waar het om draait. En verdomd, na ruim 7 maanden al doet de gelegenheid zich voor. Een flinke staking. Het finest hour van iedere vakbondsbaas. En deze keer met u aan het roer. U bent voor het geluk geboren, meneer Janssen.

Ik zag trouwens dat uw dochter geslaagd is voor haar examen. Gefeliciteerd nog. Net als mijn zoon overigens. We hebben meer gemeen dan u denkt. Maar wat nou als ze niet in 1x geslaagd was. Als ze vanochtend een herexamen had gehad. En met de trein naar school moest. Een trein die niet reed ter meerdere glorie van…nou ja, u weet wel. Ik kan me het ongemakkelijke gesprek in huize Janssen voorstellen. Maar ja, voor het geluk geboren, dus dochter geslaagd, door het oog van de naald. Of….mag ik zo slecht denken dat u pas besloot te gaan staken nadat uw dochter woensdag had gehoord dat ze geslaagd was? Ik zal er verder niet over speculeren. 

Weet wel dat niet iedereen dat geluk had. Sommige leerlingen en studenten moesten vandaag wel herexamen of tentamen doen. En waren van NS afhankelijk om op tijd op dat examen of tentamen te verschijnen. Zij hebben vanochtend geleerd dat als iets voor jou persoonlijk heel belangrijk is, je niet bij FNV moet zijn om jouw belang te behartigen. Dat vergeten ze de rest van hun leven niet meer.

Gelukkig viel de overlast erg mee. Slechts een miezerige 37 stakers. Ondanks alle instructies vooraf hadden zelfs de meeste diehard sympathisanten moeite om het voorgeschreven “de actie is een groot succes” te twitteren. Gelukkig had u uit voorzorg alle accounts van criticasters van de actie geblokkeerd. Zelfs een geluksvogel moet soms het geluk een handje helpen. Zo leek het tenminste nog wat. Een finest hour moet natuurlijk wel leuk blijven. 

Ik las trouwens ook dat u erg tevreden bent dat er door de actie meer files stonden dan normaal. Sinds wanneer is dat een maatstaf voor succes, meneer Janssen? Overlast voor mensen die niet werken voor de partij waartegen u actie voert? Die ook geen klant zijn bij de partij waartegen u actievoert? Overlast waar de partij die u wilt treffen, op geen enkele wijze last van heeft? Rare definitie van succes! 

Wist u trouwens dat vrijwel alle spitsreizigers een abonnement hebben bij NS? Een abonnement dat ze al betaald hebben? En dat volgens de algemene voorwaarden een staking onder “overmacht” valt? Zodat deze klanten geen recht hebben op schadevergoeding? En dit hele feestje van u de NS dus nauwelijks iets kost? Begint u langzaam te snappen waar ik heen wil, meneer Janssen? 

U heeft vanochtend niets bereikt. Sterker: nog minder dan niets. Het aantal stakers (vreemd, mijn spellingscontrole wil er steeds stakkers van maken), dat aantal stakers dus, was bijna nul. De overlast voor NS was nul. En uw imago bij al die geblokkeerde twitteraars is fors verminderd. De mop van de vakbondsbestuurder die een staking wou organiseren zal nog lang verteld worden in de directiekamers van NS. En de volgende keer dat u in de onderhandelingen met een staking dreigt, zal besmuikt gegniffel uw deel zijn. U had maar 1 kogel over in de onderhandelingen. Een silver bullit om uw tegenstander uit te schakelen en uw finest hour te beleven. En u heeft er vanochtend mee in uw voet geschoten.

Als ik u een welgemeend advies mag geven: DOE DAT NOOIT MEER!

Advertenties

3 gedachten over “Advies voor meneer Janssen

  1. Meneer Haasnoot voelt zich een hele meneer.
    Fijn dat uw dochter examen heeft gedaan. Heeft u haar kunnen helpen met haar studie?
    ik de mijne niet want ik zit na flink wat agressie met ptss thuis, omdat egoisten als meneer Haasnoot hun eigen belang groter vinden dan de veiligheid van NS personeel.
    Dat soort mensen om ik stakers eh sorry stakkers!

    Like

  2. Beste Bert,

    Ik ben met je eens dat ieder geval van agressie er een te veel is. Ik weet echter niet of de oplossing die FNV voorstelt de beste is.
    Ik zie ook dat het eisenpakket van FNV veel breder is dan alleen de veiligheid van het personeel. Ik denk dat de volle breedte van het pakket het voor NS moeilijk maken om er op in te gaan. Als klant maakt het me niets uit of de koffie op het station door NS of door Starbucks geschonken wordt. En of ik met een NS trein of een van Arriva of Veolia vervoerd wordt.
    Tenslotte vind ik het veroorzaken van overlast voor de klant geen passende manier van actievoeren is. Ik zou FNV willen uitdagen om eens een creatieve actievorm te bedenken waarmee men de NS directie treft en niet de klant die geen aandeel heeft in het conflict.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s