Wanneer doorbreekt NS de omerta?

Sinds half december zijn de treinen op mijn dagelijkse traject gekrompen. Toen ik vroeg hoe dat kon, werd ik door het webcare team van NS doorverwezen naar het NS Serviceforum. En daar ging een wereld voor me open.

Er wordt veel geklaagd over korte en overvolle treinen. Allemaal sinds de nieuwe dienstregeling. Op verschillende trajecten. Niet alleen in de spits, maar ook in het weekend. NS houdt zich op de vlakte. Soms roept een NS medewerker dat er nu eenmaal gebrek aan materieel is. Soms dat een trein te vol was omdat de vorige is uitgevallen. Als daarover wordt doorgevraagd dan wordt het stil. Dan krijg je het advies om de drukte te melden. Van het webcare team via het forum naar de app. Van het kastje naar de muur.
Gelukkig zijn er ook medereizigers op het forum. Soms verrassend goed geïnformeerde medereizigers. Mensen die treinstellen “bakken” noemen en die afkortingen al ICM en VIRM gebruiken. Mensen die het over ‘drietjes’ en ‘viertjes’ hebben. Het blijkt om typen treinstellen te gaan. Uit hun reacties kun je redelijk reconstrueren wat er aan de hand is. De NS zit krap bij kas en bezuinigt daarom op de inzet van treinstellen. NS probeert precies genoeg plek (zit- en staanplaatsen) te bieden voor het verwachte aantal klanten. Precies genoeg en absoluut niet meer dan nodig. Als het niet nodig is, dan staan treinstellen stil, want dat scheelt geld. Gevolg daarvan is dat er geen ruimte is om onverwachte zaken op te vangen. Letterlijk niet. Er is in de treinstellen geen ruimte voor extra klanten die NS niet verwacht had. Ook niet om extra klanten te vervoeren tengevolge van vertragingen, of een een uitvallende eerdere trein. Als dat gebeurt wordt het meteen stapelen. Veevervoer. Haringen in een ton. Helaas lukt het NS nog steeds niet om vertragingen of uitvallende treinen te voorkomen. Maar de overlast die dat veroorzaakt wordt bewust afgewenteld op de klant. NS vindt euro’s belangrijker dan klanten.

 
Maar daar ging dit blog niet over. Als vaste klant valt me op dat NS geen open kaart speelt. Van materieeltekort lijkt in de meeste gevallen dus geen sprake. Uitvallende treinen zijn maar een deel van de oorzaak, nu NS heeft besloten bewust geen extra capaciteit in te bouwen om extra reizigers op te vangen. Er lijkt sprake van een omerta. Zwijgplicht. NS medewerkers die in contact staan met klanten, hebben de opdracht om de werkelijke reden geheim te houden. Op straffe van ontslag. Of misschien wel van honderd ‘rondjes om de kerk’. De klanten worden dom gehouden. Ook vaste klanten die NS al jaren trouw zijn. Ik kan eerlijk gezegd niet goed begrijpen waarom.

Vandaar mijn vraag aan NS: kom alsjeblieft naar buiten met het werkelijke verhaal. Leg uit hoe het zit. Doorbreek de omerta!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s