Vindt NS euro’s belangrijker dan klanten?

Ik ben niet zo van de complottheorieën. Neil Armstrong heeft volgens mij echt op de maan gestaan, en niet in een Hollywood studio. Kennedy is vermoord door Lee Harvey Oswald, niet door marsmannetjes. De Twin Towers zijn aangevallen door Al Qaida, niet door de CIA of de KGB. En dat Trump de hulp zou hebben ingeschakeld van Poetin bij de verkiezingen geloof ik ook niet. Hoewel…

Anyway, op maandag 12 december was mijn trein dus plotseling gekrompen. Een incident, te heet gewassen, dacht ik. Zoals de NS zich wel vaker vergist. Maar dinsdag was de trein weer te kort. En woensdag weer. Dus ging ik op onderzoek uit.

Maandag gaf het @nsonline webcare team nog aan dat het een incident was. Men adviseerde de drukte te melden via de NS Reisplanner Xtra. Dinsdag stelde ik dezelfde vraag, maar kreeg een ontwijkend antwoord. Men wist niet waarom de trein korter was dan normaal. De nieuwe dienstregeling kon het niet zijn. Daarover was duidelijk gecommuniceerd: meer treinen, kortere reistijden, minder overstappen, minder lang wachten op het station. Misschien voor sommige pechvogels wat extra reistijd. Maar niets over kortere of vollere treinen. Na lang aandringen verwees het webcare team me naar het NS Serviceforum. Daar zou men mijn vraag kunnen beantwoorden. En daar ontspon zich (opnieuw na enig aandringen) een interessant gesprek. 

 

Het inkorten van de trein blijkt inderdaad een bewuste keuze. NS streeft ernaar het materieel zo efficiënt mogelijk in te zetten. Efficiënt betekent: zo veel mogelijk reizigers vervoeren tegen zo laag mogelijke kosten. Anders gezegd: de treinen net zo lang inkorten tot er niemand meer bij kan. Een treinstel minder scheelt namelijk in de stroom- of brandstofkosten. Dat de klanten daardoor als vee vervoerd worden doet er minder toe, lijkt NS te vinden. Hoewel, als je vee op deze wijze vervoert krijg je denk ik een boete. Maar dat terzijde. Euro’s lijken voor NS belangrijker dan klanten. Het rijtuig waar ik vorige week nog in kon zitten, staat nu waarschijnlijk ergens stil. Omdat laten rijden geld kost.

Het lijkt er ook op dat NS deze strategie bewust stil houdt. In de campagne waarin de nieuwe dienstregeling werd aangekondigd is er met geen woord over gerept. Het webcare team is ook niet geïnformeerd. Dan kunnen ze hun mond ook niet voorbij twitteren. Ook op het forum wordt deze werkwijze niet volmondig toegegeven door de NS medewerkers. Klanten dom houden, lijkt de strategie. Laat ze lekker drukte melden via de app, dat houdt ze zoet. Dat leidt de aandacht af van onze werkelijke strategie.

Ik gebruik bewust tot vervelens toe het woord “lijkt”. Want de harde feitelijke bevestiging is er niet. Ook op het forum geeft niemand het echt toe. Maar er is ook niemand die mijn verhaal ontkent. Die zegt dat ik ze zie vliegen. Die uitlegt hoe het echt zit. Die met argumenten of feiten komt die mijn vermoeden onderuit halen. Ik snap echt niet waarom de op het forum aanwezige NS medewerkers dat niet doen. Dat is – tenzij die argumenten en feiten er gewoon niet zijn.

Ik kan dus maar 1 conclusie trekken – er is sprake van een complot.
Heb jij deze ervaring ook? Of heb je feiten of argumenten die mijn vermoeden ontkrachten? Laat het me weten.

Advertenties

4 gedachten over “Vindt NS euro’s belangrijker dan klanten?

  1. Inderdaad. Gierigheid. Geld boven reizigers. De NS heeft vorig jaar besloten om een aantal treinstellen niet een onderhoudsbeurt te geven, maar ze naar de sloper te brengen. Dat is een belangrijke oorzaak van het veevervoer waarvoor de NS nog de jaarlijkse maximale tariefverhoging wenst te vragen ook!
    Kortom: Staatssecretaris van Spek en Bonen Sharon Dijksma wikt, het duo Dijsselbloem-Van Boxtel beschikt.

    Like

  2. Op zich een goed verhaal, NS is inderdaad bezig met geld en niet met reizigers. De reden voor de inkrimpingen is echter niet minder stroomgebruik maar minder materieel. Minder materieel betekent minder uitgaven voor aanschaf, onderhoud, schoonmaken, conducteurs, etc. En dat tikt veel harder aan dan stroomkosten.

    Like

  3. Ik heb exact dezelfde beleving als Arie.waar ik vorige week in dezelfde trein op hetzelfde uur altijd ruim plaats vond, moet ik me nu naar binnen vechten. Traject gouda Rotterdam cs

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s