De NS druktemelder

12 december. De dag van de nieuwe dienstregeling. Meer treinen, kortere reistijden, minder overstappen, minder lang wachten op het station. Zo beloofde NS. Maar helaas, niet op mijn traject. Zeven minuten extra reistijd op een totaal van 26 minuten, dat is ruim 25% extra. Dat viel niet mee. Per jaar is dat toch 50 uur, een ruime werkweek extra.  

Maar de echte verrassing kwam nog. Mijn dagelijkse trein bleek op mysterieuze wijze gekrompen. Veel korter dan normaal. Waardoor er minder reizigers in pasten, die natuurlijk wel allemaal mee wilden. Met veel passen, meten en stapelen paste iedereen er in. Ik vroeg het webcare team waarom de trein zo kort was. Maar bij NS hadden ze geen idee. Toen ze vanochtend wilden vertrekken, bleek de trein veel korter dan ze hem gisteren hadden achtergelaten. Te heet gewassen misschien. Het webcare team had wel een tip: de drukte melden in de NS Reisplanner Xtra app. Een stomme tip, want als je met een te korte trein vertrekt dan weet je als NS zelf ook wel dat deze te vol raakt. Daar heb je geen meldingen van reizigers voor nodig. Lijkt me. Toch deed ik het maar. “Morgen gewoon weer de normale lengte?”, twitterde ik vrolijk terug. “Nou, dat kunnen we nog niet beloven”, was het antwoord. Ook raar. Want na die ervaring van gisteren, was je de trein deze keer minder heet, lijkt me. Wat hebben die druktemeldingen anders voor zin? “Daarmee verbeteren we onze dienstregeling”. Juist ja, de dienstregeling waar een jaar op gestudeerd is. Die vandaag net in is gegaan. Die met meer treinen, kortere reistijden, minder overstappen en minder lang wachten. Die blijkt dus toch beter te kunnen. Ik kreeg een link meegestuurd ter illustratie.

Toen ik de link opende, werd alles opeens helder. Er verscheen een overzicht met de 10 drukste treinen van week 48. Met een kolom “status” waarin stond wat NS met deze wetenschap gaat doen. Of liever: niet gaat doen. Want achter elk van de 10 treinen stond 1 van deze 3 meldingen:

  1. Deze trein kan niet verlengd worden. Dat betekent: het perron is te kort. Denkfout: de trein kan wel langer, maar het perron moet ook langer. Dat kost geld, maar veel reizigers leveren ook veel inkomsten. Dat geld is er dus. Een andere optie is wellicht een dubbeldekker inzetten, om maar eens een wild idee te noemen.
  2. Deze trein wordt niet verlengd. In de toelichting staat dat de trein “om diverse redenen” niet langer kan. Dat klinkt akelig overtuigend. Not. Een geluk bij een ongeluk is de geruststellende melding dat NS de situatie nauwlettend volgt. 
  3. Verdeling van de reizigers over de trein is niet optimaal. Die stomme reizigers ook. Hoe durven ze. En dan nog klagen ook.

Maar echt actie ondernemen gaat men dus niet. “Laat die reizigers maar lekker drukte melden. Dan hebben we verder geen last van ze. En als ze echt vervelend worden, dan maken we gewoon de ene trein een stukje langer en een andere een stukje korter. En als de reizigers van die trein dan blijven klagen, dan veranderen we de treinlengte na verloop van tijd gewoon weer terug. Dan hebben de reizigers ook nog het idee dat drukte melden helpt.” Ik zie het gesprek in de directiekamer van NS al voor me.
 

Misschien moet NS haar reizigers eens als klanten zien, en gaan behandelen. En misschien de temperatuur van de wasstraat een paar graden verlagen.

Advertenties

3 gedachten over “De NS druktemelder

  1. Lijkt er op dat de NS jouw post van 8 februai gelezen heeft. Ze hebben zelfs hun diestregeling (of nauwgekeuriger gesteld, de maat van de treinen) er op aangepast. Pas dus op met wat je in het vervolg meldt.
    Bijvoorbeeld wasstraat paar graadjes lager zetten? Voor je het weet interpreteren ze dit dat de treinen helemaal niet meer schoongemaakt hoeven worden. Ook niet van binnen. Hier lijkt toch ook al aardig op bezuinigd te zijn.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s