November vertragingsmaand

De maand van de vallende bladeren. Vierkante wielen. Bladmoes. En meer van dat soort ellende. Niet de maand waarin NS uitblinkt in stiptheid. Mijn dagelijkse traject is Gouda – Rotterdam Blaak. Met een overstap op Rotterdam CS. Afgewisseld met af en toe een trip naar een andere bestemming. Meestal in de spits. Hieronder mijn ervaringen.   
Op de site van NS worden ook meetgegevens gepubliceerd. Die gegevens zijn vandaag – 1 december dus – bijgewerkt tot augustus 2016. Op tijd rijden is een hoofddoelstelling van de NS, vermeld de site. Statistieken op tijd actualiseren kennelijk niet echt. De site meldt een percentage op tijd van ruim 95%. Op tijd, dat is volgens NS binnen 5 minuten van de aangegeven aankomsttijd. Raar is dat, want daardoor mis je vaak wel net een overstap. Raar ook omdat NS in juni van dit jaar liet weten dat reizigers op de seconde nauwkeurig op tijd moeten zijn om nog mee te mogen. Maar over haar eigen prestatie is NS kennelijk eerder tevreden.

Mijn eigen meting geeft een veel slechter resultaat. In 65% van de reizen kwam ik op tijd op de plek van bestemming, in 35% dus vertraagd. Meestal was de vertraging 10 of 15 minuten. Niet overdreven veel, maar op een reistijd van een klein halfuur toch wel aanzienlijk. In totaal zat ik ruim 3 uur langer dan gepland in de trein, 13% van de geplande reistijd.
Het verschil met de meting op de NS site wordt niet alleen verklaard doordat er in augustus minder bladeren vallen, en het feit dat voor mij vertragingen van 5 minuten of minder wel meetellen. Wat ook een aanzienlijk verschil maakt, is dat NS ook meet op rustige tijdstippen. Midden op de dag. In het weekend. Als er minder treinen rijden en er nauwelijks reizigers zijn. NS telt het percentage treinen op tijd, niet het percentage reizigers dat op tijd zijn of haar bestemming bereikt. Weer wordt dat vooroordeel over treinen en reizigers bevestigd. Eerlijk gezegd boeit het mij niet dat de trein op tijd rijdt als er geen reizigers zijn. En als ik in het weekend reis, heb ik meestal meer tijd en maakt een paar minuten meer of minder me niet zo uit. Door de week, in de spits, dan gaat het erom. Daar ligt de kans voor NS om de dienstverlening aan haar vaste klanten te verbeteren. Gaat men die uitdaging aan? Volgende maand een nieuwe update.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s